Wednesday, July 9, 2014

Soalan KBAT Matematik SPM


SOALAN- SOALAN HOTS/KBAT MATEMATIK TAMBAHAN

Soalan HOTS yang saya rasa itu la contoh soalan HOTS bagi subjek Matematik Tambahan.. Mula tahun 2014, ada satu atau dua soalan yang akan keluar di peringkat SPM yang berbentuk soalan HOTS. Jika ada sesiapa yang ada contoh-contoh lain lagi soalan yang berbentuk aplikasi dengan kehidupan seharian, boleh la share dengan saya.Mengikut apa yang lembaga peperiksaan bagitau pada tahun 2014 SPM sekitar 20% soalan kbat akan keluar. contoh:

1.Wong membeli 4 batang pensil dan sebatang pen dengan jumlah bayaran RM6. Kupusamy membeli 6 batang pensil dan 2 batang pen yang sama dengan jumlah bayaran RM 10. Berapakah bilangan pensil dan pen yang sama mampu dibeli oleh Amin sekiranya dia mempunyai wang sebanyak RM 5.

  Jawapan:3 batang pensil dan 1 batang pen

Tajuk:Progression  (4m) Evaluate
Sub: Janjang Geometri

2.   Harga sebuah rumah kos sederhana di Bandar Kuantan adalah RM 120,000. Harganya menokok sebanyak 5% setiap tahun. Azmi mempunyai tempoh perkhidmatan selama 9 tahun yang mana bercadang membeli rumah secara tunai hasil duit ganjaran dari persaraannya nanti sebanyak RM 200,000. Mampukah Azmi membeli secara tunai?

  Jawapan:Tidak mampu, > 10 tahun

     n= 11 tahun

     >10.47

Differentiation (3m) Analyzing
Sub: Maksimun dan Minimum

3.   Ahmad telah membeli segulung dawai berduri yang panjangnya 80m. Dia ingin menggunakan kesemua dawai berduri itu untuk memagar suatu kawasan yang berbentuk segiempat tepat untuk penanaman tembikai. Cari luas kawasan terbesar yang boleh dipagari oleh Ahmad.
Jawapan:L= 400 m2

Proba­­bility (4m) Analyzing
Sub; Kebarangkalian Tak Bersandar

4.   Sebuah gerai makanan di kantin sebuah sekolah menjual nasi dan bihun sahaja. Kebarangkalian bahawa seorang pelajar memesan nasi ialah 3/5. Gerai itu menjual dua jenis nasi iaitu nasi lemak dan nasi minyak dan dua jenis bihun, iaitu bihun goreng dan bihun sup. 70% pelajar yang  memesan nasi akan memesan nasi lemak manakala 20% peratus yang memesan bihun akan memesan bihun sup. 3 daripada 4 orang memesan nasi lemak adalah lelaki dan 4 daripada 5 orang yang memesan bihun goreng itu ialah perempuan. Jika seorang pelajar dipilih secara rawak, tentukan kebarangkalian bahawa.

(i)                 Pelajar memesan nasi minyak­­­
(ii)               Pelajar itu memesan bihun goreng dan merupakan seorang lelaki.

jawapan:(a)  9/50  (b) 32/125




     Selamat Mencuba
                 

Thursday, June 19, 2014

Apa itu HOTS atau KBAT


HOTS (higher Order Thinking Skills)

Alhamdulillah menjengah kita semua ke tahun baru 2013. Mudah-mudahan segalanya dipermudahkan Allah. Tahun ni saya dipertanggungjawabkan dengan 2 kelas matematik tambahan SPM ting 5, 2 kelas matematik PBS (satu kelas ting 1 dan satu kelas ting 2), dan 1 kelas matematik PMR ting 3. Masih lagi guru penasihat pengakap, dan guru penasihat kelab Bola Jaring.

Aktiviti pertama yang saya lakukan adalah memberi taklimat HOTS kepada rakan-rakan guru Matematik dan Sains semasa mesyuarat bidang kali pertama.

Apa benda HOTS ni? HOTs adalah singkatan kepada Higher Order Thinking Skills. Guru perlu memperbanyakkan soalan berbentuk HOTs dikalangan pelajar ketika sesi P&P. Soalan yang dikategorikan Hots adalah jenis-jenis soalan yang memerlukan pelajar mengeluarkan idea kreatif dan inovatif mereka dalam menjawab soalan. Dalam bahasa ringkas, pelajar mesti BERFIKIR, untuk menjawab soalan-soalan HOTs.


Untuk menjelaskan lagi bagaimana yang dikatakan HOTs ini, kita boleh membezakannya melalui contoh dibawah. LOTs(Lower Order Thinking Skills) adalah soalan yang sering guru tanya, ubahsuai sedikit soalan dengan masukkan unsur-unsur berfikir, maka soalan tersebut sudah menjadi HOTs.



Soalan diubahsuai menjadi situasi harian, dengan ada unsur-unsur berfikir. Subjektif. Saiz apa? Bentuk mana yang terbaik? Budak kena lah bagi jawapan mengikut fikiran mereka masing-masing.



Tugasan 2 ni memang perlukan pelajar berfikir luar dari kotak pemikiran biasa. Takde formula tertentu lagi.



Eh kejap, kejap. Kenapa kita nak pelajar2 ni jawab soalan HOTs ni?


Generasi pelajar yang kita didik ini adalah generasi yang mempunyai persaingan yang mencabar dan sengit. Mereka perlu disediakan agar mampu bertahan dalam cabaran dunia akan datang. Salah satu caranya adalah membina masyarakat yangboleh  berfikir secara kreatif dan kritis.

Ini adalah sebab yang kedua. Malaysia menyertai dua peperiksaan diperingkat antarabangsa yang dinamakan TIMSS dan PISA . Soalan-soalan yang dikemukakan oleh peperiksaan ini memang berbentuk HOTs. Jadi, untuk membolehkan hasrat negara itu dicapai, kita mestilah ajar dan terapkan P&P berbentuk berfikir ini kepada mereka.


Peperiksaan ini akan diduduki oleh sesiapa saja pelajar tingkatan 2, mungkin anak murid/adik/kakak/abang/anak awak, mungkin anak murid/anak saya.




Jadi, selepas ini, guru-guru perlulah menjadi SHOTs pula ye. (Super Higher Order Thinking Skills). Kalau nak anak murid beri jawapan HOTs, tentulah guru perlu terlebih dahulu ada kemahiran membina soalan-soalan sedemikian. (Sebenarnya soalan HOTs inilah yang menjadi asas soalan band 6 saya dalam PBS tingkatan 1 yang lalu) Penerapan Kemahiran berfikir. Namun kekangannya adalah, saya sendiri kurang kreatif. Maka soalan saya tetap mempunyai satu jawapan akhir yang pasti.Kerana itulah matematik bagi saya. Tepat. dan Pasti. Hmmm...doakan saya boleh menjadi guru yang lebih kreatif tahun ini...dan tahun2 yang mendatang.amin..


Sumber : Taklimat HOTs di PPD Kuala Pilah pada 20 Nov 2012
               Bahan-bahan kursus HOTs diambil di web Bahagian Pembangunan Kurikulum


Kerja Projek Matematik Tambahan 2014 Pahang

Ingatkan tak ada kerja projek tahun ini. rupanya Jabatan Pendidikan Pahang lambat mengeluarkan soalan kerja projek... kepada yang berminat untuk dapatkan contoh tahun lepas... boleh follow cg dan dapatkan softcopy dari saya...

cuba link ini:

1. Project Work Add Math 2013 Pahang - Scribd

www.scribd.com/doc/145795706/Project-Work-Add-Math-2013-Pahang

2. Form 5 Add Math Project Work Sample Answers for Perak ...

www.malaysia-students.com/.../form-5-add-math-project-sample-answers...
Jun 4, 2012 - Complete 2014 Add Maths Project Work (Johor) Sample Answer ... 

Sunday, May 4, 2014

Maahad Tahfiz Negeri Pahang Sekolah Terbaik SPM 2013

Majlis Pengumuman Keputusan SPM 2013

Pada 20 Mac 2014 (Khamis) yang lepas, telah berlangsungnya Majlis Pengumuman Keputusan SPM 2013 dan Taklimat Hala Tuju Pelajar Lepasan SPM 2013. Majlis ini telah diadakan di Dewan Auditorium Maahad Tahfiz Negeri Pahang (MTNP).

Seawal jam 10.00 pagi, kelihatan para pelajar dan ibu bapa sudah memenuhi perkarangan sekolah. Seterusnya para ibu bapa dan pelajar SPM 2013 dijemput memenuhi dewan MTNP. Semua warga MTNP termasuk para guru, staf-staf, pelajar dari tingkatan 1 hingga tingkatan 5, dan pelajar diploma memenuhi dewan bagi meraikan majlis tersebut.

Tepat jam 11.30 pagi, majlis dimulakan dengan ucapan alu-aluan oleh Ustaz Mohd Sukri b Che Mat selaku pengacara majlis. Seterusnya para hadirin dijemput berdiri bagi menyanyikan lagu Negaraku, Negeri Pahang dan lagu MTNP. Majlis diteruskan lagi dengan bacaan doa bagi memberkati majlis.

Pada pukul 11.45 pagi, Tuan Haji Abdullah b. Ismail selaku Pengurus Akademik MTNP telah memberikan ucapan sekaligus memberi semangat dan inspirasi kepada calon pelajar SPM 2014 yang bakal menduduki SPM pada tahun ini supaya belajar bersungguh-sungguh untuk mencapai kecemerlangan.

Acara kemuncak program iaitu pengumuman keputusan SPM 2013 telah diumumkan oleh Ketua Pegawai Eksekutif MTNP, Dato’ Hj. Zulkifle Bin Hj. Ali Al-Hafiz. Seramai 34 calon pelajar SPM 2013 telah mendapat keputusan yang membanggakan MTNP. MTNP juga muncul sebagai sekolah terbaik di Negeri Pahang dalam SPM 2013 dengan memperoleh Gred Purata Sekolah (GPS) 1.45.

Seterusnya para pelajar SPM 2013 diraikan dengan penyampaian sijil dan penyampaian hadiah oleh Dato’ Hj. Zulkifle Bin Hj. Ali Al-Hafiz.

Pada pukul 12.30 tengah hari, majlis diteruskan dengan taklimat penajaan dan hala tuju selepas SPM oleh Puan Safwati Bt. Ahmad selaku Penolong Pengurus Bantuan Pendidikan Yayasan Pahang. Taklimat ini bertujuan supaya para pelajar lebih jelas dengan pemilihan bidang untuk melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi. Selepas itu para jemputan dijemput untuk menjamu selera sebelum majlis berakhir pada pukul 2.00 petang.
Coretan sepanjang program
Pembukaan dengan nyanyian lagu Negaraku dan bacaan doa
     
Ucapan oleh Pengurus Akademik, Tuan Haji Abdullah Ismail dan Pengumuman keputusan SPM oleh Ketua Pegawai Eksekutif MTNP, Dato' Haji Zulkifle Haji Ali Al-Hafiz
  
Seterusnya penyampaian sijil oleh Ketua Pegawai Eksekutif MTNP, Dato' Haji Zulkifle Haji Ali Al-Hafiz
  
Taklimat penajaan dan hala tuju selepas SPM oleh Puan Safwati Bt. Ahmad selaku Penolong Pengurus Bantuan Pendidikan Yayasan Pahang
Bergambar kenangan
  
Keratan akhbar

Tetamu Kepada Majlis Khatam Talaqqi Bersanad dan Penyampaian Sijil



28 April 2014, Isnin. Perhimpunan pagi hari ini dimeriahkan dengan adanya Majlis Khatam Bersanad dan Penyampaian sijil kepada para pelajar yang berjaya. Majlis bermula dengan perhimpunan pagi dan seterusnya bacaan ayat al-Quran oleh pelajar.

Bacaan khatam oleh pelajar dimulakan dan seterusnya bacaan doa khatam Tausiyah oleh Syeikh Abdul Rahman. Selesai bacaan doa penyampaian sijil penyertaan dan sanad bacaan diberikan oleh Ketua Pegawai Eksekutif, YH Dato' Haji Zulkifle Haji Ali Al-Hafiz.

Pada sebelah petangnya, Pengurus Besar Yayasan Pahang telah mengunjungi MTNP untuk beramah mesra bersama Ketua Pegawai Eksekutif dan Syeikh Abdul Rahman memandangkan ini adalah hari terakhir bersama.

Coretan sepanjang program
 
Bacaan ayat al-Quran oleh pelajar dan ucapan oleh Syeikh Abdul Rahman
 
Antara tetamu yang hadir dan kakitangan yang turut serta
 

Panduan Ujian Kelayakan Calon Guru (UKCG) untuk Kemasukan ke IPG

Assalamualaikum.

UKCG - IPG

Tarikh permohonan kemasukan ke Program Perguruan Lepasan Sijil Pelajaran Malaysia, Ambilan Jun 2014 berbaki kurang enam (6) hari sahaja lagi akan ditutup, iaitu pada 30 Mac 2014. 

Oleh itu, kepada calon lepasan SPM yang berminat untuk memohon masih mempunyai masa untuk berbuat demikian. 

Di sini juga, saya ingin membuat peringatan kepada calon bahawa permohonan program perguruan ini harus melalui beberapa tapisan sebelum ditawarkan mengikuti Program Persediaan Ijazah Sarjana M.uda Perguruan. 



UJIAN KELAYAKAN CALON GURU (UKCG) 

A. Sesi Ujian Bertulis 
  • Terdiri daripada Bahagian A dan Bahagian B yang MESTI dijawab oleh calon dalam tempoh 45 minit.

B. Sesi Ujian Kecerdasan Fizikal
  •  Semua calon MESTI menjalani Ujian Kecergasan Fizikal. 
  • Calon yang memilih Pendidikan Jasmani sebagai opsyen pertama (1) atau kedua (2) MESTI menjalani Ujian Amali Pendidikan Jasmani.
  • Calon MESTI menandatangani Surat Akuan Calon dan diserahkan kepada pengawas yang bertugas sebelum ujian dilaksanakan .

SESI TEMU DUGA 
  • Temu duga akan dilaksanakan pada hari yang berasingan dengan UKCG. 
  • Calon yang memohon Pendidikan Muzik, Pendidikan Islam dan Bahasa Arab akan menjalani ujian amali semasa sesi temu duga.

PEMILIHAN 
  • Calon yang terpilih untuk mengikuti program yang ditawarkan, adalah bergantung kepada keputusan UKCG, prestasi dan skor merit semasa temu duga serta perakuan panel (Kelulusan oleh Ahli Mesyuarat Jawatankuasa Kerja Penajaan KPM adalah muktamad).

Panduan UKCG
Bagi ujian bertulis, calon mestilah bersedia untuk menjawab soalan Kuantitatif, Bahasa Inggeris, INSAK (Inventori Sahsiah Keguruan), Analitikal dan Verbal.

Rujuk juga entri ini:

1. SEMAKAN UJIAN KELAYAKAN CALON GURU 2014
2. CONTOH SOALAN INSAK UNTUK UKCG
3. ETIKA PAKAIAN MENGHADIRI UKCG 
4. 5 CHECK POINT UJIAN KECERGASAN FIZIKAL

Saturday, November 23, 2013


Soalan Matematik SPM Bocor, Ini Dalangnya

Semalam kecoh apabila dikatakan Soalan Matematik Moden dan Matematik Tambahan SPM tahun ini dikatakan bocor. Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) kemudiannya tampil membuat laporan polis, setelah mengemukakan aduan kepada pihak Lembaga Peperiksaan Malaysia. Dah tentu dakwaan ini merupakan satu dakwaan serius, kerana melibatkan krediliti guru tersebut dan juga nasib pelajar-pelajar lain. Sumber


"Kata mereka, kertas itu diedar ketika mengikuti satu seminar SPM 2013 yang dikelola seorang guru di Masjid Mua'adz Bin Jabal, Setiawangsa pada 17 November lepas bermula jam 8 pagi hingga 4.30 petang.

Peperiksaan diadakan pada 18 November, namun bukti kesalahan tersebut hanya diperolehi pada 21 November melalui kiriman gambar menggunakan aplikasi Whatsapp.

Mohd Husaini berkata bukti kebocoran soalan hanya diperoleh pada 21 November apabila seorang pelajar menghantar gambar Kertas 2 Matematik Tambahan berserta jawapan, yang didakwa soalan bocor, melalui aplikasi 'WhatsApp'.

Rentetan daripada pendedahan itu juga, hari ini timbul berita yang lebih jelas dan lebih panas. Semuanya berpunca daripada kegiatan seorang guru yang juga tenaga pengajar di pusat tuisyen yang telah disyaki bertanggungjawab atas kebocoran soalan tersebut. Malah, lebih dahsyat, soalan tersebut telah dibocorkan dalam beberapa siri khas seminar yang diadakan, dan kegiatan tersebut juga sebenarnya telah berlaku sejak dari tahun 2007 tanpa sebarang tindakan sehingga kini!Sumber

Seorang guru yang juga tenaga pengajar di sebuah pusat tuisyen di ibu kota didakwa bertanggungjawab ke atas kebocoran soalan bagi subjek Matematik dan Matematik Tambahan untuk Sijil Peperiksaan Malaysia (SPM) 2013.

Soalan-soalan berkenaan didakwa ‘dibocorkan’ melalui beberapa siri seminar khas yang dijalankan di sebuah masjid, menjelang hari-hari akhir tarikh peperiksaan berlangsung.
 
Malah aktiviti berkenaan dikatakan berlaku sejak 2007 lagi dan telah ada laporan yang dibuat namun tiada sebarang tindakan ke atas individu berkenaan sehingga kini.
“Soalan dan susunannya sama bagi Matematik kertas II tetapi urutan soalan diubah-ubah bagi kertas satu. Setiap ayat, nombor, diagram dan apa sahaja dalam kertas soalan memang sama dengan apa yang dibocorkan,” katanya.

Hari ini, menjawab kepada isu tersebut, pihak KPM juga telah  mengambil langkah pantas dengan mewujudkan jawatankuasa khas bagi menyiasat aduan tersebut. Kita tunggu hasil siasatan tersebut yer. Sumber

Jika diteliti kepada isu ini, banyak respon yang berbeza kita boleh dapat dan boleh pertikaikan. Ada yang mengatakan bahawa kebanyakan soalan Matematik dan Matematik Tambahan adalah hampir serupa. Jadi tak perlu nak dipersoalkan. Dah tu, kalau sebijik-sebijik sama, nilai pun sama, acaner?


Tak kurang juga ada yang mengatakan itu adalah nasib bagi pelajar tersebut kerana soalan yang dibina oleh guru tersebut telah menjadi pilihan Lembaga Peperiksaan untuk dikeluarkan sebagai soalan peperiksaan SPM. Tapi, sangat kebetulan juga jika difikirkan ianya adalah daripada guru yang sama sejak 2007! 

Saya sendiri merasakan ini adalah tidak adil. Anak murid saya (dan lain-lain) terpaksa bersusah payah belajar dan bertungkus lumus mengulangkaji di rumah. Sedangkan ada sebilangan kecil pelajar yang mendapat soalan bocor, hanya perlu menghafal dan tersenyum gembira sebaik keluar dewan dengan keyakinan 100% akan mendapat A+! 

Perkara seperti ini patut disiasat dan dipastikan kebenarannya. Malah tindakan tegas dan  berat patut diberikan kepada guru tersebut jika didapati bersalah kerana telah 'mengkhianati' kepercayaan seluruh rakyat Malaysia yang inginkan peperiksaan yang adil. Lagi-lagi jika aktiviti bocor soalan nih bersangkut paut dengan tindakan untuk melariskan seminarnya, maka saya percaya, hukuman berat untuknya adalah layak dan semoga menjadi pengajaran kepada yang lain juga.


p/s: Saya harap tak ada yang terkeliru dengan istilah "Soalan Bocor" dan "Soalan Ramalan / Spot / atau yang sewaktu dengannya".

Sumber:http://www.cikguhailmi.com/2013/11/soalan-matematik-spm-bocor-ini-dalangnya.html