Friday, December 28, 2012

Strategi Add Math 2013


Lima strategi  untuk Addmath  2013 anda.

MANTAPKAN SEMUA TAJUK FORM 4

Anda sepatutnya mengambil peluang cuti selama hampir dua bulan dengan menguasai semua tajuk-tajuk tingkatan empat dengan apa cara sekalipun, samada dengan menghadiri tuisyen, berbincang dengan kawan-kawan yang telah menguasai, atau bertanya kepada abang dan kakak yang baru saja selesai SPM.Dan yang paling penting buat latihan secara istiqomah. Biar anda rasakan ada tarikan untuk membuat latihan add math seperti tarikan kepada fb.Satu hari tak tengok fb terasa tak sudah begitu juga dengan add math tak buat latihan add math maksudnya ada perkara yang belum selesai.

BERSEDIA DARI AWAL.
Anda dah dapat Buku Teks lebih awal. Bagi pelajar-pelajar T5, anda sudah boleh belajar tajuk Janjang. Baca dahulu buku Teks kat rumah. Mustahil anda tak faham sedikit pun. Bila dah baca, dah faham, buatlah latihan.  

Pelajar-pelajar T3 yang nak masuk T4 Sains tahun depan, eloklah beli Buku Rujukan Addmath awal-awal. Biar ada semangat sikit. Kemudian baca tajuk Fungsi sampai faham. Tajuk tu mudah jer. Cikgu tak ajar pun, anda boleh faham.

Strategi ini juga anda boleh applikasi sebelum P&P dalam kelas. Maksudnya, sebelum cikgu mengajar dalam kelas, anda dah baca tajuk atau subtajuk berkenaan. Kalau anda boleh amal kaedah ini, insyaallah anda akan jadi hebat Addmath.

MEMPUNYAI TEMAN ATAU PEMBANTU
Belajar Addmath tak boleh “lone ranger”. Anda mesti ada teman belajar. Atau lebih popular lagi, disebut study group. Memang kena ada. Kalau tak ada, susah sikit nak faham. Kalau tak faham, tentu masalah besar kan.

Bangsa Cina mempunyai study group yang agak konsisten. Ini budaya mereka. Main bersama, belajar bersama, bincang bersama & makan bersama. Masa berbincang hal pelajaran, mereka berdebat sakan. Kadang-kadang jadi bising. Tak apa. Banyak akal lebih baik daripada satu akal.

Kan Nabi Muhamad S.A.W dah menunjukkan kepada kita bahawa dalam peristiwa hijrah, banyak akal itu perlu dalam menjayakan sesuatu. Kalau baginda nak guna buraq untuk terbang dari Mekah ke Yathrib, Tuhan tentu makbulkan. Tetapi baginda memilih cara biasa untuk menjadi pedoman kita.   

Jadi banyakkanlah kaedah perbincangan, bengkel, study group, perkongsian pintar dan sebagainya. Ingat, jangan sesekali menggunakan kaedah “lone ranger” dalam Addmath. Bahaya.  

MERANCANG DENGAN TELITI
Semasa saya SPM dahulu, saya selalu buat senarai penting untuk keperluan Addmath saya. Kebiasaannya, saya mesti ada beberapa biji Buku Log, rough book, pakej alat tulis yang lengkap,  buku rujukan  dan sebagainya untuk keperluan drilling (latihtubi) saya. Memang saya belajar giler2 & buat latihan giler2.  Saya suruh ayah saya beli Buku Log yang besar & berkulit tebal, khusus untuk Addmath saya.

Habis semua latihan dalam Buku Teks saya buat. Begitu juga latihan Addmath dalam Buku rujukan saya. Semua saya sapu licin. Bila dah habis semuanya, saya suruh ayah saya beli Buku Log lagi. Kemudian saya ulangi lagi. Tak tersisa  satu pun latihan. Sebab itu, saya terkilan kalau tengok pelajar-pelajar sekarang malas belajar & malas buat latihan Addmath. Hang nak jadi apa? Hang nak noreh getah? Hang nak kandaq tahit? 

Pelajar-pelajar zaman sekarang suka guna fail. Ok juga cara tu. Mereka ada system latihan sendiri. Baguslah.

MENGGUNA PELBAGAI CARA
Saya sangat suka kalau pelajar-pelajar Addmath pergi belajar di pelbagai Pusat Tuisyen. Konsep saya, kalau ramai guru, lagi baik pengetahuannya. Itu tandanya dia sangat mencintai ilmu. Orang yang mencintai ilmu, biasanya akan berjaya.

Guru-guru yang lain tentu mempunyai teknik yang lain dalam P&P mereka. Sangat bagus kalau pelajar boleh menguasai pelbagai teknik selain yang saya ajar. Pelajar Addmath tak boleh statik Mereka mesti aggresif & bijak menguasai keadaan.

 Pergilah menuntut ilmu, cari ilmu, korek ilmu. Habis duit pun tak apa.


OLAHAN dan sumber : cgzain.blog.

No comments:

Post a Comment