MENGAPA SAYA GAGAL ADD MATH
ASAS MATEMATIK YANG LEMAH
Kebanyakan pelajar yang mendapat keputusan matematik yang lemah atau
mendapat A sekalipun Matematik semasa peperiksaan PMR (atas dasar nasib)
akan menghadapi masalah dalam subjek ini. Matematik Tambahan itu sendiri
membawa maksud kepada tambahan ilmu matematik yang sedia ada.
.sekiranya perkara asas seperti teknik mencari “unknown” dalam algebraic
..teknik tambah tolak pecahan ….pemfaktoran ..nombor bercampur.
.mencari kecerunan..dan banyak lagi konsep asas ..tidak dikuasai
dengan baik…guru akan menghadapi masalah untuk mengajar semula
konsep asas ini setiap kali proses pengiraan..sedangkan silibus yang
harus diselesaikan oleh guru sangat banyak dalam subjek ini..
mendapat A sekalipun Matematik semasa peperiksaan PMR (atas dasar nasib)
akan menghadapi masalah dalam subjek ini. Matematik Tambahan itu sendiri
membawa maksud kepada tambahan ilmu matematik yang sedia ada.
.sekiranya perkara asas seperti teknik mencari “unknown” dalam algebraic
..teknik tambah tolak pecahan ….pemfaktoran ..nombor bercampur.
.mencari kecerunan..dan banyak lagi konsep asas ..tidak dikuasai
dengan baik…guru akan menghadapi masalah untuk mengajar semula
konsep asas ini setiap kali proses pengiraan..sedangkan silibus yang
harus diselesaikan oleh guru sangat banyak dalam subjek ini..
TIDAK BIASA DENGAN RUMUS
Seperti diketahui…pelajar dibekalkan dengan rumus atau formula dalam peperiksaan
…tetapi malangnya..pelajar kerap tersilap memilih formula atau rumus
yang sesuai..sehingga kini saya sendiri menghadapi masalah pelajar yang sering
tersilap menggunakan formula Arithmetic Progression untuk Geometric Progression
…dalam masa yang sama pelajar perlu ingat..ada sesetengah formula
mudah tidak dibekalkan semasa peperiksaan..jadi pelajar seharusnya
peka formula mana yang biasa digunakan tetapi tidak diberikan semasa
peperiksaan. Sekiranya pelajar sudah biasa melihat formula-formula yang
diberikan semasa peperiksaan ..pelajar tidak akan panic sekiranya mendapat
soalan yang formulanya tiada kerana sudah sedia maklum tentangnya lebih awal.
…tetapi malangnya..pelajar kerap tersilap memilih formula atau rumus
yang sesuai..sehingga kini saya sendiri menghadapi masalah pelajar yang sering
tersilap menggunakan formula Arithmetic Progression untuk Geometric Progression
…dalam masa yang sama pelajar perlu ingat..ada sesetengah formula
mudah tidak dibekalkan semasa peperiksaan..jadi pelajar seharusnya
peka formula mana yang biasa digunakan tetapi tidak diberikan semasa
peperiksaan. Sekiranya pelajar sudah biasa melihat formula-formula yang
diberikan semasa peperiksaan ..pelajar tidak akan panic sekiranya mendapat
soalan yang formulanya tiada kerana sudah sedia maklum tentangnya lebih awal.
SALAH TEKAN KALKULATOR
Bunyinya macam lucu..tetapi itulah yang sering berlaku…maklumat dimasukkan
salah dalam kalkulator..tanda kurungan tidak digunakan dengan betul
..nilai jawapan yang diperolehi tidak diambil dengan tepat…belajar menggunakan
kalkulator anda dengan betul..ketahui fungsi setiap butang pada kalkulator anda
…kemudahan yang diberikan semasa peperiksaan..tidak digunakan dengan baik
…adalah sangat rugi…
salah dalam kalkulator..tanda kurungan tidak digunakan dengan betul
..nilai jawapan yang diperolehi tidak diambil dengan tepat…belajar menggunakan
kalkulator anda dengan betul..ketahui fungsi setiap butang pada kalkulator anda
…kemudahan yang diberikan semasa peperiksaan..tidak digunakan dengan baik
…adalah sangat rugi…
MENJAWAB SOALAN DENGAN TIDAK BERSUNGGUH-SUNGGUH
Sekiranya anda seorang guru dan mendapat kertas jawapan yang bersih
dan kosong…apakah perasaan anda…kecewa bukan? Anda berusaha mengajar
bersungguh-sungguh di kelas..tetapi pelajar mengembalikan kertas kosong
pada anda semasa peperiksaan ..sangatlah mengecewakan..kebanyakan pelajar
tidak berusaha langsung untuk cuba menjawab…untuk kertas 1 ..soalan yang
bernilai 2 markah biasanya soalan aras rendah yang sepatutnya boleh dijawab
oleh pelajar walaupun pelajar itu bukan dari kategori pelajar bijak..tetapi pelajar
langsung tidak berusaha memahamkan soalan. Saya berpengalaman dengan seorang
pelajar yang sangat lemah asas matematiknya…tetapi sangat rajin berusaha…
dia membuat latih tubi untuk soalan yang sama berkali-kali..mengumpul
semua tajuk yang dia rasa dia boleh buat…dan datang bertanya
berkali-kali tanpa jemu..akhirnya pelajar tersebut lulus dengan kredit agak baik
untuk membolehkan dia memasuki ke pusat pengajian tinggi.
Satu lagi sikap yang perlu diubah semasa menjawab soalan ialah menjawab
sambil lewa sahaja..tidak menyusun atur soalan dengan kemas..buat graf
tak guna pembaris..tulisan yang tidak kemas…sehingga menyusah pemeriksa
untuk memeriksa kertas anda. Saya mewajibkan pelajar saya menjawab soalan
kertas dua menggunakan sekurang-kurangnya 6 helai kertas jawapan (12 muka surat)
kerana pelajar perlu menjawab 12 soalan untuk kertas 2…satu soalan satu muka surat
…mulakan muka surat yang baru untuk soalan baru…tuliskan nombor soalan dengan jelas…
sekiranya anda berbuat demikian mudah untuk anda menyusun kertas jawapan anda.
sambil lewa sahaja..tidak menyusun atur soalan dengan kemas..buat graf
tak guna pembaris..tulisan yang tidak kemas…sehingga menyusah pemeriksa
untuk memeriksa kertas anda. Saya mewajibkan pelajar saya menjawab soalan
kertas dua menggunakan sekurang-kurangnya 6 helai kertas jawapan (12 muka surat)
kerana pelajar perlu menjawab 12 soalan untuk kertas 2…satu soalan satu muka surat
…mulakan muka surat yang baru untuk soalan baru…tuliskan nombor soalan dengan jelas…
sekiranya anda berbuat demikian mudah untuk anda menyusun kertas jawapan anda.
TIDAK FOKUS TIDAK MINAT
Sekiranya anda telah menetapkan Add Math sebagai subjek pilihan anda .
.berilah focus dan rasa tanggungjawab terhadap subjek tersebut..sekiranya
anda tidak berminat sedari awal..anda boleh memikirkan semula untuk membuat
pilihan subjek yang lain..anda tidak boleh bersikap mencuba separuh jalan…
berilah focus yang sepenuhnya ketika di kelas..buat latihan sebanyak mungkin.
.sekurang-kurangnya 10 soalan mudah sehari..dan 2 soalan aras sederhana
. Latihan akan meyakinkankan anda…tunjukkan kesungguhan yang jitu
…bawa semua peralatan semasa belajar..kalkulator..pembaris..pen ..pensel
..benda yang mudah tetapi sering diabaikan…kelengkapan belajar matematik
yang cukup..lebih menyelesakan anda belajar…SEMOGA BERJAYA
.berilah focus dan rasa tanggungjawab terhadap subjek tersebut..sekiranya
anda tidak berminat sedari awal..anda boleh memikirkan semula untuk membuat
pilihan subjek yang lain..anda tidak boleh bersikap mencuba separuh jalan…
berilah focus yang sepenuhnya ketika di kelas..buat latihan sebanyak mungkin.
.sekurang-kurangnya 10 soalan mudah sehari..dan 2 soalan aras sederhana
. Latihan akan meyakinkan
…bawa semua peralatan semasa belajar..kalkulator..pembaris..pen ..pensel
..benda yang mudah tetapi sering diabaikan…kelengkapan belajar matematik
yang cukup..lebih menyelesakan anda belajar…SEMOGA BERJAYA
No comments:
Post a Comment