Thursday, July 7, 2011

Cinta Pengamal Matematik Tambahan

Puisi

apa lagi mahumu?

habis asaku merungkai pengamiran,
nilai f(x) yang kita cari masih tidak ditemukan.

penat aku membelek taburan binomial,
mencari kebarangkalian yang engkau dustakan.

masih engkau pertahan,
cintamu yang bagaikan rumus garis lurus,
y = mx + c; m bernilai 8,
tapi di dalam sedarmu,
pintasan-y mu itu berakhir di nilai -8,
nilai yang sungguh aku curigakan.

masih engkau katakan,
kasihku terumbang-ambing,
bagaikan kuadratik yang menghampiri 0,
namun di luar sedarmu,
kasihku berganda dua,
di kala susut, aku berusaha menaikkannya.

sedarlah sayang,
jangan jadikan Phytagoras sebagai saksi,
jangan pinta teorinya sebagai bukti,
kerana hipotanus yang kita cari,
sudah hilang tiada berganti.

aku sudah lelah
dengan segala percaturan matriksmu,
Janjang aritmetik yang kita impikan,
entah mana aku campakkan.

No comments:

Post a Comment