Sunday, December 30, 2012


Sekolah Pandai vs Sekolah Biasa-biasa

Dua hari lagi sekolah akan dibuka sejak murid-murid dan para cikgu bercuti sekian lamanya (bestnye jadi cikgu). Pada yang malas nak belajar, inilah hari yang paling tak best sekali, nak-nak sekolah sesi pagi. Rasanya tilam tempat pembaringan tu ada macam magnet ajaib yang tak bagi empunya badan bangun. Bangun-bangun, rebah. Bangun-bangun rebah lagi. Dah sampai sekolah pula, cikgu berbuih mengajar di depan, fikiran dah ke lain. Entahlah, mungkinkah agaknya sistem pendidikan di sekolah agak membosankan hingga ramai murid dan pelajar sekolah rasa tak termotivasi nak belajar sungguh-sungguh? Walau pun tak semua, tapi kebanyakkan pelajar yang bijak dan pandai dalam pelajaran jadi cemerlang disebabkan atas kesedaran diri masing-masing. Adakah sistem pendidikan di sekolah yang menyedarkan golongan-golongan yang cemerlang ini ataupun mereka jadi cemerlang atas inisiatif sendiri? Persoalan ini saya tinggalkan untuk anda semua jawab sebab saya nak cerita mengenai bab lain sebenarnya, hehee.. Tapi, walaupun lain, namun masih ada relevannya. Ia mengenai, perbezaan antara dua darjat diantara SEKOLAH PANDAI dan SEKOLAH BIASA-BIASA..
Kita biasa dengar sekolah pandai. Sekolah-sekolah ini biasanya sekolah berasrama penuh seperti SBP, MRSM dll dan sekolah biasa  adalahn sekolah harian  biasa je, sekolah-sekolah yang biasanya bila keluar result PMR atau SPM tu memang majoriti pelajarnya cemerlang. Ringkas kata, sekolah ini GRED A lah. Sekolah yang jenis satu lagi ni tidak lah secemerlang dan sebagus sekolah GRED A tadi. Ada sekolah yang GRED B, ada sekolah yang GRED C dan ada juga sekolah yang CAP AYAM je (oh, manakah silapnya).. Prestasi sekolah macam ini, biasanya ada pasang surut. Kejap OK, kejap tak berapa nak OK. Kadang-kadang, boleh KO. Tak macam sekolah GRED A yang biasanya konsisten dalam melahirkan pelajar-pelajar yang cemerlang setiap tahun. Jadi, apa yang saya cuba bangkitkan disini adalah, benarkah, betulkah, pelajar-pelajar cemerlang yang dihasilkan oleh sekolah GRED A ini benar-benar terhasil dari sistem asuhan dan pendidikan sekolah yang SUPER POWER? Ataupun mereka ini adalah pelajar yang memang sedia ada cemerlang dan bijak lalu diambil, dididik dan diasuh di sekolah GRED A tersebut?
Jika anda faham maksud saya, sekolah-sekolah GRED A biasanya menetapkan syarat yang ketat untuk mana-mana pelajar yang ingin belajar di sekolah mereka. Syaratnya macam biasalah, result periksa kenalah gempak. Setakat PMR 4 A belum tentu boleh masuk sebab yang dapat 8 A pun ramai. Pendek kata, sekolah GRED A biasanya hanya mengambil budak-budak yang pandai, bijak dan ber IQ tinggi saja untuk belajar disekolah mereka. Pelajar-pelajar yang ‘kurang bijak’ yang tidak bernasib baik akhirnya bersekolah di sekolah GRED B, C, D dan sekolah CAP AYAM. Jadi isunya di sini:
  1. Wajarkah sekolah-sekolah GRED A tersebut rasa BANGGA dengan kejayaan melahirkan pelajar-pelajar yang cemerlang yang pada hakikatnya mereka ini memang golongan ‘budak-budak bijak’. Mungkin pelajar ini pun boleh cemerlang kalau mereka ini belajar di sekolah CAP AYAM sekalipun.
  2. Adakah sistem pendidikan di sekolah benar-benar berjaya membentuk dan melahirkan pelajar-pelajar yang cemerlang? Di mana kayu ukurnya? Sekolah-sekolah STAR atau GRED A ini tidak boleh dijadikan penanda aras bagi keberkesanan sistem pendidikan di sekolah kerana mereka mereka mendidik pelajar-pelajar pandai untuk menjadi pandai.
  3. Mampukah sekolah GRED A ini, jika diberi peluang untuk mendidik, mengasuh lalu menjadikan pelajar-pelajar berprestasi rendah di sekolah CAP AYAM sebagai pelajar yang cemerlang, yang bukan saja berprestasi tinggi dalam pembelajaran, tetapi juga dalam aspek moral? Jika benar sistem mereka bagus berbanding sekolah biasa-biasa, mereka pasti mampu.
  4. Wujudnya diskriminasi dalam sektor pendidikan. Pelajar pintar terus terbela manakala pelajar yang berprestasi rendah dipandang sebelah mata. Pelajar yang cemerlang, dibela, diasuh dengan sungguh-sungguh, pelajar yang kurang cemerlang, berprestasi rendah dibiarkan saja. Terlalu sedikit yang prihatin kepada nasib mereka. Sepatutnya, pelajar yang ‘kurang pintar’ inilah yang harus diberi perhatian yang lebih tinggi.
  5. Sekolah-sekolah GRED A nampaknya tidak begitu ‘ikhlas’ dalam mendidik anak bangsa kerana dalam satu sudut, mereka lebih mementingkan penjagaan satus  STAR sekolah mereka. Sebab itulah mereka tapis betul-betul sesiapa yang mahu belajar di sekolah mereka.
Sebenarnya banyak lagi isu yang boleh dikorek keluar dari perbincangan ini. Namun cukuplah dengan senarai di atas bagi merangsang pemikiran anda. Walau apa pun, ini hanyalah pendapat peribadi saya. Mungkin saja terdapat kelemahan disana sini. Dari itu saya memohon kemaafan jika tulisan saya ini menyinggung pihak-pihak tertentu.

Sebelum  saya mengundur diri cuba renungi situasi yang berlaku:
Kes 1
Pelajar ni trial UPSR 2A sahaja, tetapi peperiksaan sebenar 5A dan diterima masuk ke sebuah
MRSM, bila belajar 3 tahun di MRSM keluar result PMR 7A 1C.

Kes 2
Pelajar ni setelah dapat UPSR 5A, meneruskan pembelajaran di SBPI, setelah 3 tahun di SBPI
keluar result PMR 6A 2B 1D.

Kes 3
Pelajar ni dapat 4A 1B UPSR, setelah memohon ke byk sekolah pandai tapi tak di terima, meneruskan persekolahan di sekolah biasa, selepas 3 tahun keluar result PMR 8A.

Kes 4
Pelajar ini setelah mendapat 9A PMR di sekolah Agama Bantuan Kerajaan, telah meneruskan
persekolahan di SBT, tengok result peperiksaan akhir tahun menyamai standard kelas kedua disekolah harian biasa.....
Kepada pendidik di SBT.....buatlah yang terbaik...allah akan membalas kebaikan yang kita sumbangkan..

No comments:

Post a Comment