Saturday, January 12, 2013

Menangani Stress Dalam Islam


DALAM kehidupan moden ini, stres menjadi pelengkap hidup. Banyak masalah dan sedikit penyelesaian yang diketahui. Orang yang kurang kuat imannya, dapat melakukan bunuh diri. Orang yang kuat iman, tapi terlalu yakin untuk mencapai sesuatu, mungkin akan mengalami stroke. Seorang doktor neorologi berkata, sekalipun tekanan darah tinggi, insya Allah tidak akan stroke, selama mana orangnya, tidak stres. Bermaksud stres pemangkin utama lahirnya stroke yang banyak melanda manusia pada hari ini.

Stres yang datang pada diri seseorang, banyak puncanya. Mahasiswa yang tidak lulus ujian akhir, akan mendapat stres. Orang tua yang mengurus anaknya untuk mendapatkan sekolah yang baik, mendapat stres. Pejabat yang terlalu sibuk, pekerjanya akan mendapat stres. Rakyat miskin yang sukar mendapat makanan, akan mendapat stres. Calon pilihan raya yang mengeluarkan jutaan ringgit untuk pemilihan, akan mendapat stres, jika suara yang diharapkan, tidak seperti yang diramalkan, akan stres. Kesimpulannya, semua golongan dalam masyarakat akan berpeluang mendapat stres, baik laki-laki mahupun perempuan.

Bagaimana mencegah stress?Menurut doktor neorologi, perasaan stress sering menjadi musuh dalam selimut. Perasaan ini datang tiba-tiba dan sukar untuk dikendalikan. Apabila tidak ditangani akan menjadi pemangkin timbulnya berbagai-bagai-bagai penyakit seperti jantung, darah tinggi dan stroke. Ibarat menyediakan payung sebelum hujan, menghindari stress ada baiknya dilakukan mengikut cara berikut:

Pertama, mengeluarkan energi positif, iaitu optimis dalam menghadapi setiap permasalahan. Jangan terlalu keras terhadap diri sendiri. Jangan membebankan diri anda. Ketahuilah bahawa setiap usaha yang dilakukan akan ada kekangan dan hambatan Tapi ada juga solusi atau penyelesaiannya. Sebab itu, harus bersikap lebih fleksibel, supaya kita dapat menikmati hidup.

Kedua, menjaga kesihatan. Dengan cara bersukan dan senaman yang teratur, tidur yang mencukupi dan mengambil makanan yang berzat dan seimbang. Bersukan mungkin dapat membuat manusia berasa nyaman. Makanan berzat mampu membangkitkan kualiti hidup. Sebab itu Islam memerintahkan “ mengambil makanan yang halalan toiyibban atau halal, suci lagi berkhasiat.
.
Ketiga, banyak minum air masak, terutama pada ketika sedang marah.. Air dapat menenangkan perasaan, dan menjadikan fikiran lebih jernih. Rasulullah menganjurkan kalau marah, hendaklah berwuduk dan mendinginkan badan dengan air atau tanah.

Keempat, meluangkan sedikit waktu pada setiap minggu untuk keluar dari kerja-kerja rutin. Berkumpul bersama-sama ahli keluarga, atau menziarahi teman-teman. Nabi mengajarkan supaya kita menghubungkan silaturahim, sebabnya dapat menambahkan rezeki dan memanjangkan umur (HR.Muslim).

Kelima, meningkatkan unsur-unsur humor dan ketawa. Secara klinikal humor dapat mengatasi stress. Membaca cerita-cerita lucu, berkongsi cerita lucu dengan kawan-kawan, menonton atau mendengar cerita lawak selama 5-10 minit dapat membawa suasana santai dan relaks.
Menurut Al-Quran ?.Menurut Al-Quran, kelima cara yang ditawarkan oleh bidang kesihatan di atas, tidak ada yang bertentangan dengan Al-Quran. . Namun Al-Quran lebih memfokuskan terutama kepada dua hal utama iaitu Al-Quran sebagai Syifa’ (Penawar) :

Sabar :Jika stress menghadapi masalah yang sukar diputuskan “ salah atau benarnya sesuatu “ maka Al-Quran memberi petunjuk “ FA SHABRUN JAMIL “ ( Maka bersabar itu lebih indah ). Dan hanya kepada Allah tempat memohon pertolongan. (QS. Yusuf 18 ).

Ucapan itu disampaikan oleh Nabi Yaa’kub, ketika anak-anaknya datang membawa kemeja yang berlumuran darah kepunyaan Yusuf, sebagai bukti bahawa ia telah diterkam binatang buas. Oleh sebab stress, karena darahnya meragukan, Nabi Yaa’kub berkata “ Sabar itu lebih indah.” Demikian juga Maryam, ketika dituduh melacur karena melahirkan anak (Isa) tanpa ayah, juga bersabar untuk mengubati stres yang berpanjangan. Bahkan Aisyah, isteri Rasul, ketika difitnah, juga menjadikan sabar sebagai pengubatan dalam stressnya.

Zikrullah:Mengingati Allah (Zikrullah) juga termasuk dapat cara mengatasi stres. Dengan mengingat dan mengembalikan segalanya dari dan untuk Allah, maka stres akan dapat diatasi. . Sesuai dengan Al-Quran, “ TATHMAINN AL-QULUB “ ( Mengingat Allah, hati akan tenang ) ( QS. Al-Raad 28 ).

Menurut ulama Tafsir, termasuk dalam Zikrullah; adalah melakukan solat, membaca Al-Quran dan secara langsung menyebut lailaha ilallah sebanyak-banyaknya.

Hujah ini diperkukuh oleh Al-Quran dengan ayat “ Dan carilah pertolongan, dengan berlaku sabar dan mengerjakan solat ( QS.2: 45).

Menurut Huzaifah, apabila Nabi bersedih atau menghadapi masalah, beliau terus melakukan solat, sekalipun sedang dalam perjalanan. Memperbanyak Zikrullah sama seperti solat sunat, atau membaca Al-Quran, atau istighfar, atau membaca lailaha Ilallah.

Istighfar yang sering dibaca Rasul “ Allahumma Anta rabbi. Lailaha illa Anta. Khalaqtani waana abduKa. Wa ana ala ahdiKa. Wa wa’diKa mastata’tu. Audzu biKa, min syarri ma shana’tu. Abuu laKa bini’ mati alayya. Waabuu bidzanbi. Fagfirli. fainnahu la yagfir al- dzunuba illa Anta.( Al-Azkar :347 ).

Di samping sabar dan zikrullah, stres juga dapat diatasi dengan akidah yang meyakini kebenaran ayat Al-Quran yang berbunyi “ INNA MA’AL USRI YUSRA ( Sesungguhnya setelah kesulitan, ada kemudahan. Setelah kesulitan, ada kemudahan).. ( 94: 5-6 ).( Disebutkan dua kali ).

Menurut ulama Tafsir, karena kata kesulitan (Al-usri ), menggunakan “al ” dan kemudahan (Yusra) tidak menggunakan “al “ , itu bermakna kesulitan itu cuma satu macam, tapi ada beberapa jalan kemudahan. Bermakna dua alternatif kemudahan untuk satu kesulitan. Ada dua. Misalnya untuk mendapatkan kesembuhan dan untuk rawatan lahir dan batin ialah dengan menggunakan petunjuk Al-Quran sebagai Syifa’.
. .

Rumusannya, huraian ringkas di atas dapat difahami bahawa Al-Quran boleh mengatasi stres di samping berusaha pula mencari rawatan lahir dan batin. Selain itu meyakini bahawa kesempurnaan itu milik Allah dan kekurangan itu milik manusia. Maka kaifiatnya banyak bersabar, solat, istighfar dan zikir.

Praktik Rasul SAW dalam mencari kesegaran dan menghilangkan stres, antaranya dianjurkan kepada umatnya berpuasa dan mencampuri isteri dua kali seminggu.
Sekian, maklumat ini untuk kita yang sering dilanda stres kehidupan duniawi.

No comments:

Post a Comment