Prinsip itik berenang bagi pelajar cemerlang
Posted by Osman Affan dari www.motivasibelajar.com
Adik-adik yang saya hormati sekalian, pernahkah adik-adik
melihat itik yang sedang berenang di dalam kolam atau tasik?
Itik-itik itu semua kelihatan berada di permukaan air dengan
tenang dan selesa. Pergerakan mereka sangat lancar dan
mereka bergerak ke depan, kiri dan kanan dengan begitu
lembut dan indah.
melihat itik yang sedang berenang di dalam kolam atau tasik?
Itik-itik itu semua kelihatan berada di permukaan air dengan
tenang dan selesa. Pergerakan mereka sangat lancar dan
mereka bergerak ke depan, kiri dan kanan dengan begitu
lembut dan indah.
Namun, tahukah kita apa yang berlaku di bawah permukaan
air itu? Sedarkah kita yang di bawah permukaan air itu kaki itik
sedang bekerja keras mengayuh hampir ke semua arah bagi
memastikan itik kekal timbul?
air itu? Sedarkah kita yang di bawah permukaan air itu kaki itik
sedang bekerja keras mengayuh hampir ke semua arah bagi
memastikan itik kekal timbul?
Saya baca kisah itik berenang ini di dalam buku Tuan Fadzli
Yusof ‘Kuasa Hijrah, kuasa untuk berubah’. Di dalam buku ini,
Tuan Fadzli ada ceritakan tentang satu prinsip yang diamalkan
oleh Tuan Nizal Mohammad, pengacara TV terkenal. Menurut
Tuan Nizal, walaupun seseorang yang BERJAYA itu kita lihat
nampak tenang dan bersahaja, mereka sebenarnya sedang
bekerja keras dan bertungkus-lumus dalam usaha mereka
mencapai kejayaan.
Yusof ‘Kuasa Hijrah, kuasa untuk berubah’. Di dalam buku ini,
Tuan Fadzli ada ceritakan tentang satu prinsip yang diamalkan
oleh Tuan Nizal Mohammad, pengacara TV terkenal. Menurut
Tuan Nizal, walaupun seseorang yang BERJAYA itu kita lihat
nampak tenang dan bersahaja, mereka sebenarnya sedang
bekerja keras dan bertungkus-lumus dalam usaha mereka
mencapai kejayaan.
Kita tidak nampak usaha kerja keras mereka kerana apa
yang kita nampak adalah di bahagian permukaan sahaja,
sama seperti itik yang sedang berenang. Itik kelihatan
sedang bergerak tenang di atas permukaan air tetapi
sebenarnya di bawah permukaan air, kakinya bekerja
keras mengayuh air agar ia kekal timbul di permukaan.
yang kita nampak adalah di bahagian permukaan sahaja,
sama seperti itik yang sedang berenang. Itik kelihatan
sedang bergerak tenang di atas permukaan air tetapi
sebenarnya di bawah permukaan air, kakinya bekerja
keras mengayuh air agar ia kekal timbul di permukaan.
Mari kita lihat prinsip ini pada pelajar cemerlang. Pernahkah
adik-adik semua tertanya-tanya mengapa pelajar cemerlang
kelihatan tenang sahaja. Walaupun mereka cemerlang dalam
peperiksaan, mereka masih ada masa untuk masuk pelbagai
persatuan, bertanding dalam aktiviti sukan dan mewakili
sekolah dalam banyak perkara. Adakah mereka tenang
kerana semua perkara ini MUDAH sahaja buat mereka?
adik-adik semua tertanya-tanya mengapa pelajar cemerlang
kelihatan tenang sahaja. Walaupun mereka cemerlang dalam
peperiksaan, mereka masih ada masa untuk masuk pelbagai
persatuan, bertanding dalam aktiviti sukan dan mewakili
sekolah dalam banyak perkara. Adakah mereka tenang
kerana semua perkara ini MUDAH sahaja buat mereka?
SUDAH TENTU TIDAK!
Sama seperti prinsip itik berenang tadi, pelajar cemerlang
juga bekerja sangat keras untuk mencapai kejayaan.
Walaupun mereka nampak tenang, fikiran mereka
sentiasa bekerja dan berfikir untuk mencari jalan ke arah
kejayaan. Jika pelajar KURANG CEMERLANG rasa belajar
itu susah dan memeningkan kepala, pelajar CEMERLANG
juga rasakan perkara yang SAMA. Bezanya, pelajar cemerlang
teruskan belajar dan bekerja keras kerana mereka tahu,
usaha mereka akan membawa mereka ke arah kejayaan.
Mereka tidak merungut tentang susah belajar kerana
ia adalah sebahagian daripada proses mencapai kecemerlangan.
Bayangkan bagaimana kalau itik merungut setiap hari,
“Ishhh…susahlah nak kayuh-kayuh air ni
…tenggelam sajalah senang!”
juga bekerja sangat keras untuk mencapai kejayaan.
Walaupun mereka nampak tenang, fikiran mereka
sentiasa bekerja dan berfikir untuk mencari jalan ke arah
kejayaan. Jika pelajar KURANG CEMERLANG rasa belajar
itu susah dan memeningkan kepala, pelajar CEMERLANG
juga rasakan perkara yang SAMA. Bezanya, pelajar cemerlang
teruskan belajar dan bekerja keras kerana mereka tahu,
usaha mereka akan membawa mereka ke arah kejayaan.
Mereka tidak merungut tentang susah belajar kerana
ia adalah sebahagian daripada proses mencapai kecemerlangan.
Bayangkan bagaimana kalau itik merungut setiap hari,
“Ishhh…susahlah nak kayuh-kayuh air ni
…tenggelam sajalah senang!”
Jadi adik-adik semua, ada satu perkara penting perlu kita ingat hari ini.
Jika kita rasa belajar itu susah, jika kita rasa kepala kita pening
dan jika kita rasa hampir putus-asa untuk belajar, jangan bimbang,
pelajar cemerlang juga rasakan perkara yang sama. Susah,
pening dan rasa mahu putus-asa itu adalah normal, bukan
bermaksud kita lemah. Apa yang akan membezakan kita dengan
pelajar lain ialah walaupun kita rasa pening, susah dan mahu putus-asa,
kita teruskan juga berusaha untuk belajar.
dan jika kita rasa hampir putus-asa untuk belajar, jangan bimbang,
pelajar cemerlang juga rasakan perkara yang sama. Susah,
pening dan rasa mahu putus-asa itu adalah normal, bukan
bermaksud kita lemah. Apa yang akan membezakan kita dengan
pelajar lain ialah walaupun kita rasa pening, susah dan mahu putus-asa,
kita teruskan juga berusaha untuk belajar.
Saya ucapkan Selamat Berjaya buat adik-adik semua dan Selamat Berenang!
No comments:
Post a Comment